دریافت فاکتور رسمی نیاز به پرداخت 9 درصد مالیت بر ارزش افزوده دارد.

در صورت عدم نیاز به فاکتور رسمی، پرداخت خود را از طریق انتقال مستقیم بانکی و واریز به حساب انجام دهید.

« تخفیف فوق‌العاده به مدت محدود »

جهت دریافت کد تخفیف

با شماره تماس 09377400157 تماس بگیرید

دوربین پلاک خوان

دوربین پلاک خوان چیست؟ ویژگی ها + کاربرد

وقتی نوبت به گرفتن پلاک خودرو می‌رسد، یک دوربین امنیتی معمولی به کار نخواهد آمد، بلکه شما به یک دوربین پلاک خوان نیاز دارید که برای همین هدف طراحی شده باشد و بتواند در هر زمانی که پلاک خودرو در فریم حرکت می‌کند، عکس و فیلم بگیرد.

دوربین پلاکخوان چیست؟

سیستم تشخیص پلاک(LPR) یک فناوری است که می‌تواند برای شناسایی و ردیابی وسایل نقلیه استفاده شود. سیستم‌های تشخیص پلاک معمولاً از دوربین‌ها برای گرفتن تصاویر پلاک خودروها استفاده می‌کنند.

دو نوع اصلی از دوربین‌های مورد استفاده در سیستم‌های پلاک‌خوان وجود دارد، دوربین‌های مادون قرمز و نور مرئی. که بیشتر این دوربین ها از نوع دوربین‌ مداربسته IP هستند. دوربین‌ پلاک خوان مادون قرمز برای کار در شرایط کم نور طراحی شده‌ است و می‌تواند پلاک‌ خودرو را حتی زمانی که نور نباشد، ثبت کند.

اما دوربین‌های نور مرئی در مناطق با نور مناسب استفاده می‌شوند و می‌توانند جزئیات بیشتری را نسبت به دوربین‌های مادون قرمز ثبت کنند. دوربین‌های مورد استفاده در سیستم های پلاکخوان باید الزامات خاصی را برآورده کنند تا به نرخ‌های دقت بالا دست یابند.

دوربین پلاک خوان باید رزولوشن بالایی داشته باشد تا بتواند تمام جزئیات پلاک را ثبت کند و همچنین بدون توجه به شرایط نوری، تصویر واضحی تولید کند.

در دوربین پلاک خوان شناسایی پلاک به صورت استخراج اعداد و حروف درج شده در پلاک انجام می‌شود و سپس از یک نرم‌افزار برای مقایسه آن تصاویر با پایگاه داده‌ای از پلاک‌ها، استفاده می‌شود.

این فناوری می‌تواند برای اهداف مختلفی از جمله امنیت، اجرای قانون و مدیریت ترافیک، ردیابی وسایل نقلیه، سیستم‌های پارکینگ بدون بلیط، دروازه‌ها و غرفه‌های عوارضی استفاده شود.

دوربین پلاک خوان چگونه کار می‌کند؟

فناوری تشخیص پلاک از دوربین‌ها برای گرفتن تصاویر پلاک خودرو استفاده می‌کند و سپس تصویر را از چندین مرحله از جمله تشخیص نوری کاراکتر (OCR) و پردازش تصویر، عبور می‌دهد.

در طول OCR، از نرم‌افزار ویژه ANPR برای تبدیل کاراکترهای موجود در پلاک به کدهای الفبایی استفاده می‌شود که می‌توانند با پایگاه داده، مقایسه شوند. در پردازش تصویر دوربین پلاک خوان، از الگوریتم‌هایی برای تجزیه و تحلیل تصاویر و تعیین اینکه آیا معیارهای خاصی مانند اندازه یا شکل صفحه برآورد شده است یا خیر، استفاده می‌شود.

سپس سیستم تشخیص پلاک، اطلاعات پلاک خودرو را با پایگاه داده‌ای از پلاک‌های شناخته شده مقایسه می‌کند تا خودرو را شناسایی کند.

اکثر سیستم‌های تشخیص پلاک خودکار، برای کار در هر شرایط نوری طراحی شده‌اند و دقت بالایی بیش از 95 درصد دارند، اما نکته دیگری که آنها را جذاب می‌کند، ویژگی کنترل دسترسی است که سیستم‌های LPR ارائه می‌دهند.

این ویژگی به دوربین پلاک خوان اجازه می‌دهد تا با سیستم‌های کنترل دسترسی مانند گیت‌ها، درها، و پارکینگ‌ها ادغام شوند و به طور خودکار بر اساس شماره پلاک خودرو، دسترسی را مجاز یا رد کنند.

مراحل تشخیص پلاک سیستم‌های LPR

پیش پردازش اولین مرحله است که شامل آماده سازی تصویر برای پردازش می‌باشد. در این مرحله، تصاویر دوربین برای کاهش نویز و بهبود کنتراست تنظیم می‌شوند.

بومی سازی پلاک خودرو در فاز دوم است، سیستم‌های LPR از الگوریتم‌هایی برای تشخیص پلاک خودرو در تصویر استفاده می‌کنند که شامل شناخت شکل، اندازه و محل پلاک و حذف هرگونه صدای پس‌زمینه باقی‌مانده یا سایر اشیایی است که بخشی از پلاک خودرو نیستند، می‌باشد.

تقسیم بندی شخصیت ها در مرحله سوم است، سیستم‌های LPR از الگوریتم‌هایی برای تقسیم کاراکترها در پلاک خودرو استفاده می‌کنند. این مرحله برای اطمینان از این که سیستم LPR می‌تواند کاراکترهای تصویر پلاک را به دقت تشخیص دهد، طراحی شده است.

تشخیص شخصیت‌ها در مرحله نهایی است، الگوریتم‌های LPR ویژگی‌های استخراج شده را با پایگاه داده‌ای از شماره پلاک شناخته شده مقایسه می‌کنند تا پلاک را شناسایی و تشخیص دهند.

پس پردازش تصویر آخرین مرحله در فرآیند تشخیص پلاک است. این مرحله شامل تجزیه و تحلیل نتایج سیستم LPR و انجام اقدامات مناسب بر اساس نتایج است. پس پردازش می‌تواند شامل وظایف مختلفی مانند ارسال هشدار هنگام شناسایی پلاک، ذخیره اطلاعات پلاک خودرو در پایگاه داده، یا مسیریابی وسیله نقلیه به یک مکان خاص باشد.

پس پردازش یک مرحله مهم در LPR است زیرا به سیستم‌های LPR اجازه می‌دهد تا برای رفع نیازهای خاص هر سازمان سفارشی شوند.

چه مشخصاتی برای دوربین پلاک خوان مهم است؟

1. وضوح

وضوح کیفیت تصویری که می‌گیرید، مهم‌ترین عامل در خواندن پلاک است. هرچه وضوح بالاتر و میدان دید شما باریکتر باشد، فاصله‌ای که صفحه از آن قابل خواندن است بیشتر می‌شود.

قابلیت HLC

قابلیت HLC تابش خیره کننده و نوردهی بیش از حد را که به دلیل چراغ‌های جلوی خودرو به سمت دوربین می‌رود، کاهش می‌دهد. البته هر دوربینی که دارای این قابلیت است را نباید به عنوان دوربین پلاک خوان تلقی کرد.

2. قابلیت WDR

این قابلیت به جای استفاده از یک مجموعه تنظیمات برای سطوح اشباع، روشنایی، کنتراست و وضوح، هر فریم/تصویر را به بخش‌های زیادی تقسیم می‌کند و نوردهی صحیح را برای ایجاد تصویری سازگار و متعادل تعیین‌ می‌کند.

WDR هنگام ضبط در موقعیت‌هایی که مناطق مختلف یک صحنه قرار است سطوح نور متفاوتی داشته باشد، بسیار مفید است. بیشتر موقعیت‌هایی که می‌خواهید پلاک‌ها را ثبت کنید، به دلیل چراغ‌های جلو و خیابان‌ها، این تغییرات نوری را دارند، پس این قابلیت در دوربین‌های پلاک‌ خوان بسیار مفید است.

4.سرعت شاتر قابل تنظیم

سرعت شاتر قابل تنظیم همه دوربین‌ها (از جمله دوربین‌های امنیتی، فیلم و دوربین‌های معمولی) یکسان عمل می‌کنند. یک شاتر باز می‌شود و اجازه می‌دهد نور توسط حسگر تصویر جذب شود. سپس شاتر بسته می‌شود و به آن اجازه می دهد عکس بعدی را بگیرد.

هرچه شاتر دوربین، سریع‌تر باز و بسته شود، احتمال بیشتری دارد که تصویری واضح دریافت کنید. هر چه مدت زمان باز بودن شاتر بیشتر باشد، نور بیشتری وارد می‌شود و در نور کم، تصویر بهتر خواهد بود.

شاترهایی که برای مدت بسیار طولانی باز هستند امکان گرفتن عکس‌های رنگی در شب را بدون نیاز به تغییر حالت مادون قرمز فراهم می‌کنند، اما باعث تاری حرکت می‌شوند. این امر به ویژه در هنگام تلاش برای ثبت پلاک خودرو به دلیل حرکت سریع جسم (خودرو) و نیاز به جزئیات در شرایط نوری کم، صادق است.

دوربین پلاک خوان

ویژگی های دوربین پلاک خوان

مزایای دوربین پلاک خوان

سیستم‌های تشخیص خودکار پلاک می‌توانند ابزار ارزشمندی برای هر سازمانی باشند که به دنبال افزایش امنیت، بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها است. سیستم‌های LPR در اندازه‌ها و پیکربندی‌های مختلفی در دسترس هستند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا سیستمی را انتخاب کنند که بهتر نیازهایشان را برآورده کند.

استفاده از سیستم‌های دوربین پلاک خوان در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده است. سیستم‌های LPR مزایای متعددی را ارائه می‌دهند، از جمله:

افزایش امنیت

سیستم‌های دوربین پلاک خوان می‌توانند به ایجاد یک لایه امنیتی اضافی در مناطق ممنوعه و پارکینگ‌ها کمک کنند و اطمینان حاصل کنند که فقط وسایل نقلیه مجاز، اجازه ورود دارند. همچنین این سیستم‌ها می‌توانند با شناسایی وسایل نقلیه‌ای که در تصادفات یا حوادث دیگر درگیر شده‌اند، به افزایش ایمنی در جاده‌ها کمک کنند.

بهبود کارایی

یک دوربین پلاک خوان می‌تواند فرآیند شناسایی پلاک‌ها و اعطای یا رد دسترسی را به طور خودکار انجام دهد و در زمان و هزینه، صرفه جویی کند.

کاهش هزینه ها

سیستم های دوربین پلاک خوان همچنین می‌توانند به کاهش هزینه‌های مربوط به تشخیص دستی پلاک خودرو، مانند هزینه‌های نیروی کار و بلیط پارکینگ کمک کنند.

دقت بهبود یافته

سیستم های LPR همچنین می‌توانند به بهبود دقت تشخیص پلاک خودرو کمک کنند و خطر خطا را کاهش دهند.

تفاوت بین دوربین مداربسته و LPR چیست؟

دوربین‌های مداربسته با دوربین‌ پلاک خوان متفاوت هستند زیرا برای ثبت فعالیت‌های عمومی طراحی شده‌اند، در حالی که دوربین‌های LPR اطلاعات پلاک خودرو را شناسایی و استخراج می‌کنند.

با وجود این که دوربین‌های پلاکخوان کیفیت تصویر بالاتری نسبت به دوربین‌های مداربسته AHD دارند و جزئیات دقیق‌تری را ثبت می‌کنند اما برای ثبت تصاویر در خانه یا محیط کار کوچک نیازی به استفاده از دوربین‌های پلاک خوان نیست.

زیرا این دوربین‌ها هم از نظر اقتصادی هزینه‌ی بالاتری دارند و هم در این اماکن نیازی به ثبت جزئیاتی مانند پلاک خودرو نیست، پس استفاده از دوربین‌ پلاک خوان ضرورتی ندارد.

برای منازل مسکونی، محیط کاری و اداری و اماکنی که وسعت زیادی ندارند دوربین‌های مداربسته AHD کاربرد دارند. اگر قصد خرید دوربین مداربسته برای خانه یا محل کار خود دارید استفاده از پکیج‌های آماده‌ی دوربین مداربسته بهترین گزینه است.برای آشنایی بیشتر با پکیج دوربین‌ مداربسته روی لینک کلیک کنید.

دوربین‌ پلاک خوان کجا استفاده می‌شود؟

سیستم‌های پلاکخوان به روش‌های مختلفی برای اعطای دسترسی خودکار به ساکنان، کارکنان و بازدیدکنندگان استفاده می‌شود. در اینجا چند نمونه از موارد استفاده‌ی دوربین‌های LPR را شرح می‌دهیم:

ساختمان های تجاری و ادارات

دوربین‌ پلاک خوان به سرعت به کارکنان، بازدیدکنندگان و هر کاربر مجاز که در سیستم ثبت شده است، برای کنترل، دسترسی می‌دهد. یک سیستم دوربین پلاک خوان برای پارکینگ‌ها در اماکن تجاری عالی است. این سیستم با اجازه دادن به مدیران برای نظارت بر اینکه چه کسی و چه زمانی وارد ملک می‌شود، دسترسی را ساده می‌کند.

پارکینگ و گاراژ

دوربین‌ پلاک خوان یک راه حل ایده آل برای کنترل دسترسی به پارکینگ‌ها است. زیرا خطر ورود وسایل نقلیه غیرمجاز به پارکینگ شما را کاهش می‌دهند.

دوربین‌های تشخیص خودکار پلاک روشی مؤثر برای پیاده‌سازی کنترل دسترسی فیزیکی در گاراژ یا محوطه پارکینگ محل کار مشترک شما هستند. کارگرانی که در ساختمان شما کار می‌کنند می‌توانند برای دسترسی سریع و آسان و ورود به پارکینگ دفتر شما، پلاک خودروهای خود را در سیستم LPR شما ثبت کنند.

مدیریت ترافیک

از دوربین‌ پلاک خوان می توان برای شناسایی و نظارت بر جریان ترافیک و همچنین برای شناسایی وسایل نقلیه‌ای که در تصادف یا حوادث دیگر درگیر شده است، استفاده کرد.

اجرای قانون و امنیت

دوربین پلاک خوان اغلب توسط پلیس برای شناسایی وسایل نقلیه سرقت شده یا جستجوی مظنونان استفاده می‌شود.

عوارضی جاده‌ها

سیستم‌های دوربین پلاک خوان برای خودکارسازی فرآیند جمع آوری عوارض از رانندگان، گزینه‌ی خیلی خوبی است.

خدمات اضطراری

دوربین پلاک خوان برای شناسایی و ردیابی وسایل نقلیه درگیر در خدمات اضطراری، مانند ماشین‌های آتش نشانی و آمبولانس‌ها استفاده می‌شود.

دوربین پلاک خوان

کاربرد دوربین پلاک خوان

چالش های دوربین های LPR

دوربین پلاک خوان گزینه مناسبی برای کنترل دسترسی خودرو می‌باشد، اما آنها با چند چالش همراه هستند که برخی از اشکالات رایج آن را در زیر شرح می‌دهیم:

هزینه بالا

سیستم‌های دوربین پلاک خوان بسته به تعداد دوربین‌هایی که نصب می‌کنید می تواند هزینه‌ی بالایی داشته باشد. بسته به نوع نرم افزاری که سیستم شما استفاده می‌کند، این هزینه حتی بیشتر هم می‌شود.

سخت افزار اضافی

اکثر سیستم‌های دوربین پلاک خوان برای کارکرد موثر، به سخت افزار اضافی نیاز دارند. که این مورد اغلب منجر به فرآیند نصب و راه اندازی زمان بر و پرهزینه می‌شود. علاوه بر این، دوربین‌های LPR ممکن است به یک NVR اختصاصی LPR (ضبط‌کننده ویدیوی شبکه) نیاز داشته باشند که به عنوان مرکز اصلی ضبط دستگاه و ذخیره‌سازی داده عمل می‌کند.

کاربران محدود

برخی از دوربین های LPR فقط تعداد محدودی کاربر را ثبت می‌کنند که برای مشاغل بزرگ یا ساختمان‌های آپارتمانی چندخانواری ایده آل نیست.

برخی از سیستم‌ها تنها در صورتی برای دسترسی بازدیدکنندگان کار می‌کنند که مهمان قبل از ورود، از قبل ثبت نام کرده باشد. اگر مهمان ثبت نام نکرده باشد، به یک سیستم مجزا نیاز دارید تا به آنها اجازه دسترسی به ملک را بدهد.

پلاک نامشخص

اگر پلاک خودرو در برف پوشانده شده باشد یا آسیب دیدگی قابل مشاهده باشد، ممکن است دوربین خوانش واضحی نداشته باشد. در نتیجه، یک افسر امنیتی یا یکی از کارکنان ممکن است مجبور باشد شماره پلاک خودرو را به صورت دستی برای اجازه دسترسی وارد کند.

شرکت بازرگانی تولیدی آریاخورشید با بیش از یک دهه سابقه کار در زمینه سیستم‌های امنیتی آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد. برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان، می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با ما ارتباط برقرار کنید.

09377400157-05152221335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من
وبلاگ